Friday, July 25, 2008

Jurnal 2 (POSITIONING)

Artikel yang telah saya pilih adalah artikel yang ditulis oleh Mosad Zineldin dalam International Journal of Bank Marketing, keluaran 1996. Artikel ini bertajuk "BANK STRATEGIC POSITIONING AND SOME DETERMINANTS OF BANK SELECTION"
PENGENALAN
Kita sering membicarakan tentang produk-produk yang bersaing dalam sesuatu segmen pasaran. pasaran. Semuanya adalah tentang bagaimana produk tersebut meletakkan dirinya sebaris dengan produk produk lain atau bagamana produk tersebut menonjolkan diri lebih daripada produk-produk lain di pasaran. Jika sebelum ini kita sering menyebut tentang Milo, Nike, barangan kosmetik atau bahan cucian yang sering mencuba untuk menonjolkan diri masing-masing, namun dalam artikel jurnal yang telah saya baca ini, ia adalah berkaitan tentang bagaimana bank-bank bersaing antara satu sama lain untuk mendapat tempat yang tertinggi dalam minda khalayaknya.
ULASAN ARTIKEL
Kini, bank-bank sendiri telah menyedari betapa pentingnya mereka perlu untuk menghadapi pesaing yang semakin agresif menawan khalayak. Mereka terpaksa mencari satu alternatif baru untuk bersaing. Tidak ada bank yang boleh memasarkan produk atau perkhidmatan terbaik untuk semua pelanggan dengan mudah kecuali menjalankan strategi tersendiri untuk menghadapi pesaing. Meletakkan diri dalam minda khalayak memerlukan bank tersebut mempunyai reputasi yang baik. Reputasi dalam artikel ini bermaksud :
  1. Mencipta kepuasan pelanggan dan memberi sebanyak mungkin manfaat daripada perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan.
  2. Menggunakan teknologi sebagai asas dalam menawarkan perkhidmatan.
  3. Menyediakan kakitangan yang berbakat dan boleh meyakinkan pelanggan.
  4. Menggunakan teknologi dan perkhidmatan yang hebat untuk membina hubungan yang lebih luas dan berterusan dengan pelanggan.

Semua reputasi tersebut bukan hanya atas nama sahaja, kerana ia sangat penting kepada pelanggan dan ia berkaitan dengan reputasi perkhidmatan, harga dan hubungan bank dengan pelanggan. Penonjolan diri merupakan satu usaha untuk membezakan diri dengan orang pihak lain dalam sesuatu segmen pasaran. Ia juga adalah satu usaha untuk memiliki satu kedudukan yang jelas dan unik pada pandangan khalayak dalam sesuatu pasaran. Penonjolan juga merupakan proses membina imej dan identiti tersendiri tanpa dibanding-bandingkan dengan pihak lain.

Membina perbezaan dengan pesaing.

Dalam era dimana persaingan sangat kuat ini, keperluan membezakan diri dengan pesaing sangat penting. Kunci kepada kejayaan untuk mendapatkan tempat di hati pelanggan adalah dengan memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan. Menurut Urban & Star (1991), untuk menjadi yang terbaik, beberapa perkara perlu diketahui : 1. Aspek mana yang digunakan oleh pelanggan untuk menilai persaingan dalam pasaran 2. Apa tujuan setiap aspek yang dinilai tersebut dalam proses membuat keputusan 3. Bagaimana diri dibandingkan dengan pesaing merujuk kepada aspek tertentu. 4. Bagaimana pelanggan membuat pilihan dari pelbagai maklumat yang mereka tahu. Dalam usaha meletakkan diri dalam minda pelanggan sekurang-kurang nya empat strategi berikut akan digunakan :

  1. Menonjolkan organisasi (Tempatan, domestik, antarabangsa atau peringkat global)
  2. Menonjolkan perkhidmatan (sebagai perbankan korporat, perbankan pelanggan, perbankan khusus atau perbankan pelaburan).
  3. Menonjolkan sistem yang digunakan untuk melebarkan perkhidmatan (Automated Teller Machines Installaton – ATM, Credit cards, Point Of Sales – POS).
  4. Menawarkan sebanyak mungkin faedah daripada perkhidmatan kepada pelanggan.
KESIMPULAN
Dalam industri perbankan pada hari ini, tawaran dan perkhidmatan adalah pelbagai. Setiap bank harus tahu untuk membina dan menjaga kedudukan masing-masing. Asas strategi baru perlu dicari dari semasa ke semasa untuk menghadapi persaingan. Mereka perlu mengkaji peluang-peluang dalam sesuatu segmen pasaran. Usaha menonjolkan identiti tersendiri adalah salah satu cara untuk membezakan diri dengan pesaing. Dalam artikel ini juga telah dibincangkan mengenai kombinasi pendekatan yang sangat penting untuk mencari kedudukan yang baik dan isu yang kompetitif. Daripada kajian, pelanggan melihat bank daripada 5 aspek utama iaitu kualiti, keupayaan dan persaingan dalam harga, sistem yang digunakan dalam melebarkan perkhidmatan, promosi, reputasi dan pembezaan.

No comments: